Splash، یک شمشیر دو لبه

خب این اولین پست نسبتا جدی این وبلاگه. بریم ببینیم به کجا میرسیم.

احتمالا شما با معنی Splash آشنا هستید. اگه نیستید هم میتونید با خوندن پاراگراف زیر آشنا شید:

اگر بخوام تعریفی از اون چیزی که ما Developer ها بهش میگیم splash ارائه بدم باید بگم که : اون صفحه‌ای که تو ابتدای شروع به کار اپ میبینید و هدفش اینه که به شکلی احتمالا زیبا و خلاقانه لوگو شرکت توسعه دهنده یا لوگو خود اپ رو به نمایش بذاره یا تلاش میکنه توضیحی کوتاه راجع به اپ ارائه بده splash هستش.

طراحان splash معمولا سعی میکنند splash رو با گرافیکی جذاب و هم هویت با گرافیک اپلیکیشن طراحی کنند که به نظر من یکی از موفق ترین مثال‌ها تو این زمینه اپلیکیشن  any.do هست.

splash زیبا و مینیمال any.do

splash زیبا و مینیمال any.do

 

معمولا ماهیت splash طوریه که کاربر هیچ کنترلی روی اون نداره و فقط باید صبر کنه تا خودنمایی splash تموم شه. و بله، این دقیقا همون دلیلیه که به خاطرش باید خیلی مراقب splashهامون باشیم.

splash مثل یک شمشیر دو لبه‌ست. یعنی درسته که میتونه برای معرفی ما و برندینگ و خوشگل شدن اپمون مفید باشه، ( این دقیقا همون دلیلیه که سفارش دهنده های اپلیکیشن عاشق splash هستند و Developer ها رو عاصی میکنند) ولی همونقدر هم میتونه باعث ایجاد تنفر از برند ما بشه. چجوری؟ خب بیاید یکم تصور کنیم. یه اپلیکیشن task management رو تصور کنید که ازش روزانه برای مدیریت کارهای که باید انجام بدید استفاده میکنید. طبیعتا شما در روز چند بار برای چک کردن کارهایی که باید انجام بدید، چند بار برای تیک زدن کارهای که انجام دادید و چند بار برای وارد کرد کارهای جدید وارد این اپ میشید. حالا تصور کنید هر بار که یه کار جدید به ذهنتون میرسه و اپ رو باز میکنید مجبورید ۱۰ ثانیه به یه splash لعنتی نگاه کنید تا بتونید وارد اپ شید. اصلا حاضرید از همچین اپی استفاده کنید؟‌

یا مثلا یه اپ مدیریت مالی رو تصور کنید که برای مدیریت مخارجتون به محض اینکه پولی خرج کردید مبلغش رو وارد اپ میکنید. قطعا نمیخواید هربار چندین ثانیه از وقت باارزشتون رو حروم دیدن لوگو اپ یا خوندن اینکه شرکت توسعه دهنده این اپ چقدر خفنه بکنید.

دقت کنید اینجا اصلا مطرح نیست که کاربر اپ رو خریده باشه یا نه. چیزی که مهمه اینه که کاربر میخواد سریعا از سرویسی که اپ بهش میده استفاده کنه و شما نه به عنوان Developer و نه به عنوان شرکت توسعه دهنده حق ندارید اون رو معطل کنید.

متاسفانه خیلی از شرکت های سازنده اپ مدیرانی با دید سنتی دارند و هنوز با ویژگی های منحصر به فرد موبایل و کاربران موبایل آشنا نیستند. اونا نمیدونن کاربری که یاد گرفته حتی احساسات شخصیشو تو ۱۴۰ کاراکتر توییت کنه اصلا اعصاب دیدن splash طولانی و بیربط رو نداره.

خلاصه کل حرفام اینه که : splash باید تو اپی وجود داشته باشه که مناسب داشتن splash باشه تازه در این صورت هم اصلا نباید طولانی (بیشتر از ۲ یا ۳ ثانیه) باشه. و این گاهی وظیفه Developer هست که سفارش دهنده رو متقاعد کنه که splash بد میتونه کل اپلیکیشن رو نابود کنه و شانسش برای موفقیت رو کاملا از بین ببره. به هر حال این ما Developer ها هستیم که دنیا رو توسعه میدیم و به جلو میبریم. مگه نه ؟

پ.ن :‌ تمام ایده ی این موضوع از اونجا به ذهنم رسید که تنها به خاطر splash طولانی‌ یه اپ حسابداری که دوستم خیلی عالی توسعه داده بود و واقعا به درد بخور بود، مجبور شدم قید استفاده ازش رو بزنم.

5 پاسخ به “Splash، یک شمشیر دو لبه”

  1. تمدن گفت:

    سلام بر Developerـه فارسی 😉
    در خصوص splash که مطلب خوبی بود و من جزو اون دسته ای بودم که نمی دونستم…
    راستی آرش، مطلب درخواستی هم می نویسی؟ 🙂 چند بار توی توییت ها و در وبلاگ خوبت دیدم که روی استفاده از کلمه ی Developer تاکید خاصی داشتی… عنوان هایی مثل هکر، نرد، گیک، مهندس و… برای من مفهوم نسبتا دقیقی داره اما هنوز با عنوان «Developer» اون جوری که باید آشنا نیستم. به نظرم جالب می شه اگر وقت کردی یک مطلب بنویسی که خودت و developerها رو چه از نظر فنی و چه از نظر مرام و منش توصیف کنی…
    امیدوارم که زود زود ازت مطلب ببینم. جدای محتوای این مطلب، نحوه ی بیانش عالی بود 😉

    • Arash Khoeini گفت:

      سلام تمدن عزیز
      خیلی خیلی ممنون از نظرت 🙂 تو به عنوان اولن فرد نظر دهنده تو وبلاگ من نامت تو تاریخ ثبت شد. 🙂
      راجع به پیشنهادتم ممنون. حتما و حتما در اولین فرصت شروع به نوشتنش میکنم 🙂

  2. یحیی گفت:

    سلام، وبلاگ خوبی دارید.
    سوالم اینه که برای داشتن splash در برنامه آیا باید به روش نشون دادن یک اکتیویتی به مدت چند ثانیه و بعد انتقال به یک اکتیویتی دیگه توسط اینتنت عمل کرد( مثل چیزی که اینجا گفته ) ، یا روش معقول‌تر و منطقی‌تر دیگری هم وجود داره؟ با تشکر.

    • آرش خوئینی گفت:

      به شکل ساده اگر نگاه کنیم اسپلش هم یه اکتیویتیه که کاربر معمولا کنترلی روش نداره. برای همین روش منطقی و ساده‌ش استفاده از Intent بعد از زمان دلخواهمونه. حقیقتا من تا به حال مشکلی تو این روش ندیدم و روش دیگه‌ای نمیشناسم.

  3. محمد گفت:

    نمیدونستم تا این اندازه میتونه تاثیرگذار باشه. البته میشه محو شدنش رو به onclick سپرد تا کاربر بی حوصله با یه کلیک ازش رد بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

android application Google I/O HomeBrew ImageMagick Material Design mobile PogressBar RecyclerView splash TEDxKish ux آموزش اندروید الوین تافلر اندروید اپلیکیشن برنامه نویسی برنامه نویسی اندروید برنامه‌نویسی برنامه‌نویسی اندروید تداکس کیش تعمیر تغییر سایز عکس با ترمینال خلاصه کتاب دانش داده دانشگاه دانشگاه ایده‌آل دزد دیتا ساینس رشته مهندسی کامپیوتر ریکامندرسیستم سیستم‌های توصیه‌گر فری‌لنس لپتاپ متریال دیزاین معرفی کتاب موج سوم نوار پیشرفت همایش هوش مصنوعی ُجزیره کیش کار کسب و کار یادگیری عمیق یادگیری ماشین